Tuesday, September 15, 2009

KEADAAN 'BERA WATER FRONT' KINI AMAT MENYEDIHKAN....

Gambar 1) Keadaan Bera Water Front kini begitu menyedihkan kerana ianya gagal diselenggarakan dengan baik.

Gambar 2) Permukaan jalan di Bera Water front ini telah mula rosak tanpa diselenggarakan dengan baik.
Gambar 3) Kelihatan lampu-lampu yang telah pecah dan rosak dan sejak dari awal lagi ianya gagal menyala dan berfungsi akibat ketiadaan sambungan bekalan elektrik.


Gambar 4) Semak-samun yang 'bermaharajalela' akibat ketiadaan penyelenggaraan untuk menebas dan memotong rumput di sini.

Gambar 5) Semak-samun jelas kelihatan ditangga jeti dan turut kelihatan sebatang 'Concrete Pile' yang masih tertanam didasar sungai dan ini secara tidak langsungnya mencacatkan pemandangan kita.

Gambar 6) Laluan berjalan kaki (Walkway) serta bangku tempat rehat kini dipenuhi semak-samun yang mula menjalar ke pagar Bera Water Front ini.


BANDAR BERA, 15 SEPTEMBER 2009:


Apa sudah jadi dengan keadaan 'Bera Water Front' kini? setelah setahun lebih ianya disiapkan dan boleh digunakan, keadaannya sungguh menyedihkan sekali apatah lagi kos perbelanjaannya menelan hampir RM 2 Juta.

Keadaan Bera Water Front ini amat menyedihkan kerana ianya tidak diuruskan dengan baik serta tidak dijaga sebagaimana sepatutnya. Kelihatan lampu-lampu yang pecah dan sejak dari awal lagi tidak bernyala dan berfungsi serta keadaan semak-samun yang jelas kelihatan disamping keadaan permukaan jalan (premix) yang telah mulai rosak sejak akhir-akhir ini.

Manakala di Jeti pula masih kelihatan sebatang 'Concrete Pile' yang masih tertanam didasar sungai yang masih belum dikeluarkan. Keadaan ini amat mencacatkan pemandangan kita sama sekali. Turut menjadi kehairanan kita semua ialah ketiadaan papan tanda (Sign Board) Bera Water Front ini sejak awal lagi.

Keadaan ini boleh dielakkan seandainya pihak berkuasa tempatan seperti Majlis Daerah Bera (MDB) mengambil langkah-langkah segera bagi menyelenggara keadaan sedemikian. Bera Water Front ini yang terletak dilaluan utama Temerloh-Bera-Bahau di Mengkarak sentiasa disinggahi pemandu untuk berhenti rehat terutamanya di bulan ramadhan ini untuk berbuka puasa.

Diharapkan pihak-pihak yang berwajib dapat mengambil tindakan dengan segera. Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Bera pernah menyiarkan laporan tentang Bera Water Front ini sekitar 4 November 2008 untuk pengetahuan umum di blog PKR Bera ini sebagaimana yang dipaparkan dibawah.


[ARTIKEL ASAL INI BOLEH DILAWATI DI BLOG http://pkrbera.blogspot.com
]

Bera 04 November 2008:
Projek 'Bera Water Front' di Mengkarak yang pembinaannya telah dimulakan sejak akhir 2003 lalu kini telah didapati 'siap' pembinaan semenjak 5 bulan lalu. Menurut sumber, projek tersebut yang bernilai kira-kira RM 2 juta itu telah mengalami 'pasang surut' pembinaan sebanyak 2 kali dengan turut melibatkan masalah pada kontraktor yang terlibat.

Projek 'Bera Water Front' ini merupakan satu projek dibawah seliaan Majlis Daerah Bera (MDB) ini merupakan projek yang dilaksanakan untuk tujuan pengindahan di tepi sungai Pahang. Projek yang kelihatan sakit ini terpaksa mengambil masa hampir kira-kira 5 tahun untuk disiapkan sepenuhnya tetapi apa yang dikesali ialah, proses untuk menyiapkan projek ini amat menyedihkan dengan kerja-kerja yang tidak kemas, keadaan yang gelap pada waktu malam di kawasan tersebut serta juga didapati terdapat kesan rekahan pada lantai.

Disamping itu sebatang 'Bore Pile' (telah ditanam didalam sungai) yang terdapat di depan pondok jeti di Water Front ini juga menunjukkan betapa kerja-kerja penyiapan ini dilakukan secara tergesa-gesa.

Menurut penduduk berdekatan yang ditemui melahirkan rasa yang cukup kecewa dengan sikap pihak-pihak yang terlibat kerana tidak memantau projek ini secara dekat dan melahirkan kehairanan kenapa tapak disini yang dipilih untuk dijadikan Water Front di daerah Bera ini. Ini kerana menurutnya lagi, tapak yang disediakan ini tidak sesuai kerana terlalu hampir dengan jalan utama Bera-Temerloh dan berdekatan dengan selekoh yang sudah tentu membahayakan pengguna jalanraya sekiranya banyak kenderaan yang berhenti di tepi Water Front ini.

Seorang penduduk lagi berpendapat, sepatutnya projek ini boleh di buat di tepi sungai Triang yang berdekatan dengan pusat Bandar Bera serta sudah pasti amat sesuai dengan mercu tanda baru daerah Bera.

No comments: