Tuesday, March 30, 2010

PRK HULU SELANGOR: MIC KELUAR, UMNO MASUK?

Polemik terbaru antara parti komponen didalam Barisan Nasional (BN) dijangka berlaku lagi apabila UMNO dan MIC masing-masing menuntut untuk meletakkan calonnya masing-masing di Pilihanraya kecil (PRK) Parlimen Hulu Selangor nanti.

Sebaik sahaja berita kematian mantan MP Hulu Selangor Dato Dr Zainal Abidin Ahmad tersebar, MIC melalui kenyataan Presidennya Dato Seri S.Samy Vellu telah awal-awal menetapkan bahwa Dato G.Palenivel adalah bakal calon yang akan dikemukakan kepada MIC kerana dengan alasan Dato G.Palanivel ini merupakan mantan MP disitu sejak 1995-2008 lalu oleh itu tidak menjadi masalah untuk MIC dan Barisan Nasional (BN) mencalonkan beliau lagi sekali.

Namun begitu sanggahan yang dibuat oleh beberapa orang pimpinan UMNO negeri Selangor jelas menunjukkan bahawa ada kemungkinan UMNO juga mahu meletakkan calon berasaskan komposisi pengundi di parlimen Hulu Selangor yang berkedudukan pengundi melayu 53.5%, berbanding pengundi cina 27% dan pengundi india pula sekitar 19.5%.

UMNO beranggapan strategi yang digunakan oleh PKR di Pilihanraya Umum PRU 12 lalu kelihatan berjaya apabila PKR melalui calonnya ketika itu Dato Dr Zainal Abidin Ahmad berjaya memenangi hati serta pengundi melayu yang menguasai parlimen Hulu Selangor sehingga PKR berjaya merampas kerusi ini daripada MIC yang merupakan penyandang tiga kali berturut melalui G.Palanivel yang juga merupakan Timbalan Presiden MIC.

Pemilihan calon yang sesuai dengan keadaan semasa juga amat penting lebih-lebih lagi didalam isu politik semasa negara yang tidak pernah padam sejak PRU 12. UMNO dengan strateginya yang melihatkan komposisi pengundi melayu sebagai majoriti melihatkan ini adalah peluang terbaik untuknya melonjakkan parti UMNO sebagai juara dikalangan orang melayu, justeru itu dengan meletakkan calon daripada UMNO sahajalah mereka merasakan kerusi ini mampu dikembalikan semula kepada BN.

Disamping itu juga UMNO beranggapan rakyat tidak berapa suka dan seronok dengan MIC atau kemungkinan tidak berapa suka kepada calon MIC disebabkan rekod lalu, memungkinkan lagi betapa kuatnya desakan agar UMNO diberi peluang bertanding disitu.

MIC pula beranggapan sebagai satu komponen utama BN merasakan parlimen Hulu Selangor adalah hak dan kepunyaan MIC sejak dahulu lagi dan seharusnya perkiraan ini diambil kira sebagai asas kerjasama didalam BN. Walaupun dengan jumlah pengundi kaum india begitu kecil, ia tidak seharusnya dijadikan asas untuk ‘menyingkirkan’ MIC begitu sahaja tanpa mengambil kira peranan MIC sebelum ini kepada pembinaan negara Malaysia!

Walaupun apa alasannya oleh kedua pimpinan UMNO dan MIC ini, rakyat kini sudah boleh menilai dan mengetahui apa yang sedang berlaku sekarang didalam BN dan kita juga tahu rakyat kini semakin matang dan melihat bahawa parti yang berasaskan perkauman seperti UMNO, MCA dan MIC sesungguhnya tidak ‘relevan’ lagi dinegara kita yang telah merdeka hampir 53 tahun ini.

Sesungguhnya inilah perbezaannya mereka (UMNO, MCA & MIC) berbanding Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang jelas berbeza dari segi pendekatannya yang tidak berasaskan rasis perkauman sebagai modal politik didalam perjuangan membela nasib rakyat bawahan!



* Artikel ini dipetik dari blog http://ingeniur.blogspot.com

No comments: