Tuesday, October 28, 2008

BERA: KEARAH PERUBAHAN!

Salam pada semua pendokong Pakatan Rakyat di Bera,

Arus perubahan yang melanda semenjak PRU 12 Mac 2008 lalu terus kian berkembang diseluruh negara sehingga sekarang. Bera sebagai satu kawasan parlimen yang di naungi oleh BN sejak PRU 11 2004 lalu turut menerima tempiasnya dengan pelbagai perubahan yang diinginkan sebagaimana yang berlaku sekarang diseluruh negara.

Walaupun Bera merupakan kawasan parlimen baru (baru 2 kali dipertandingkan didalam PRU) dan selama 2 penggal berturut dimenangi oleh calon BN (Dato'Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Menteri Belia & Sukan) sejak 2004, masyarakat kini telah mulai untuk menerima agenda perubahan lantaran dengan berbagai isu-isu semasa terkini seperti kenaikan minyak yang mendadak, kenaikan berbagai jenis harga barangan pengguna dan kesan kejatuhan ekonomi yang semakin menurun dan jelas.

Bera sebagai satu daerah baru yang diwujudkan selepas pemisahan dari daerah Temerloh (Sejak awal 90an) turut menerima kesan sebagaimana diatas. Kesan kenaikan harga minyak dan barang umpamanya telah menyebabkan kesusahan rakyat terus meningkat apatah lagi hampir majoriti masyarakat di Bera ini menjadikan pertanian sebagai sumber utama ekonominya. Ketiadaan petanda yang jelas dengan dasar kerajaan terhadap pelbagai isu ini telah menyebabkan rakyat mula bosan dan mencari-cari haluan baru yang boleh dijadikan sebagai tempat mengadu.

Sejak April 2008 ini, PKR Bera telah mula menerima kemasukan ahli-ahli baru yang jelas pada setiap bulan menunjukkan kenaikan yang mendadak. Amatlah menghairankan kerana Bera yang diumpamakan sebagai salah satu kubu kuat BN di Pahang telah mula ditinggalkan oleh para penyokong serta masyarakat yang tidak berpasrti untuk bersama-sama berada di dalam PKR.

Pelbagai kesan terhadap rakyat yang dilakukan oleh BN telah menyebabkan rakyat merasakan bagai tertipu dengan pelbagai janji yang dilakukan ketika PRU yang lalu. Umpama pepatah "habis madu sepah dibuang" benar-benar telah melukakan hati rakyat bawahan terutamanya.

Sokongan terhadap PKR Bera kini telah meningkat begitu cepat. Kalau dahulunya program yang dianjurkan oleh PKR dipandang sepi tetapi kini tidak lagi. Program jamuan raya terbuka anjuran PKR bera baru-baru ini telah menjadi bukti bagaimana berduyun-duyun rakyat tanpa rasa takut dan segan untuk sama-sama hadir ke jamuan tersebut.

Sehingga kini PKR Bera telah menerima pertambahan ahli sebanyak 70% semenjak April 2008 lalu. Kemasukan ahli oleh pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaum jelas menunjukkan bahawa PKR Bera kini telah mula dipandang. Perubahan pimpinan PKR Bera dengan acuan lama dan baru juga turut menjadi penyumbang kepada minat rakyat untuk bersama PKR Bera sekarang.

Adalah menjadi satu hasrat dan cita-cita untuk PKR Bera agar terus dapat diterima oleh semua rakyat dan lapisan masyarakat berbagai kaum di daerah Bera ini. Dengan kerjasama yang erat dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat yang lain seperti PAS dan DAP di Bera ini, hasrat kita bersama untuk menawan kesemua kerusi DUN dan Parlimen Bera akan menjadi kenyataan di PRU 13 yang akan datang, Insya Allah.

No comments: