Tuesday, September 29, 2009

JANG OH JANG, UMNO OH UMNO! : "DEN TAK KESAH....ISO SAMAD PUN BOLEH"

Entahla....apa lagi yang hendak diperkatakan apabila akhirnya Tan Sri Isa Samad, Mantan MB Negeri Sembilan juga yang dipilih sebagai calon BN (Umno) untuk Pilihanraya Kecil Dun Bagan Pinang yang dijadualkan pada 11 Oktober nanti. Penamaan calon untuk PRK tersebut nanti akan diadakan pada hari Sabtu 03 Oktober ini.

Secara umumnya, Isa Samad tidak perlu lagi diperkenalkan kepada umum khususnya di Teluk Kemang sendiri kerana dengan 'kredibiliti' beliau miliki selama menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan selama 20 tahun lebih sudah diketahui umum satu negara.

Kehebatan beliau memimpin Negeri Sembilan telah menyebabkan Mantan PM Tun Abdullah Ahmad Badawi sendiri suatu masa dahulu telah membawa beliau ke Pusat sebagai Menteri Kabinet sebaik sahaja selesai PRU ke 11 2004 itu. Namun bintang beliau terus menjunam jatuh dan malap semalapnya sehinggkan terbuang begitu sahaja selama tiga tahun lebih akibat daripada tuduhan terlibat dengan politik wang atau bahasa mudahnya 'Rasuah Wang' ketika di pemilihan Umno tahun 2004 dulu.

Kini selepas tiga tahun pergantungan beliau daripada sebarang jawatan didalam parti selesai, beliau yang memenangi semula jawatan sebagai Ketua Bahagian Umno Teluk Kemang pada pemilihan Umno lalu tiba-tiba hari ini namanya disanjung dan dijulang setinggi-tingginya kembali sebagai 'calon yang teramat sesuai' bagi menghadapi Pakatan Rakyat di PRK Bagan Pinang nanti.

Bebarapa hari lepas, Tun Dr Mahathir Mohamad secara peribadi telah membuat nasihat dan teguran secara terbuka agar Umno janganlah sesekali memilih kembali Isa Samad untuk PRK ini sebagai calon kerana pada pandangan beliau (Tun) isu moral apatah lagi 'track record' Isa Samad sendiri yang pernah terpalit dengan rasuah sebelum ini sudah pasti bakal membawa bala dan beban untuk Umno / BN menghadapi PRK ini.

Umno khususnya secara jelas kini benar-benar telah ketiadaan calon yang sesuai. Kalau sebelum ini ketika di PRK Permatang Pasir tempohari, Calon yang sudah dikira paling terbaik itu pun akhirnya terbukti ada kaitan dengan isu moral juga walaupun dikira 'kecil' sahaja oleh Umno, itu pada calon yang tidak dikenali dan baru didalam arena politik, tetapi kini nagaimana pula? Sudah terang lagi bersuluh dan jelas lagi nyata terbukti Isa Samad yang diwarnai dengan pelbagai kontroversi sebelum ini samada ketika menjadi MB Negeri Sembilan mahu pun ketika menjadi Menteri Kabinet boleh dipilih menjadi calon BN lagi kali ini!

Sebagaimana di artikel saya sebelum ini, apa lagi yang boleh diharapkan oleh Umno untuk melahirkan atau menonjolkan sebaik-baik tokoh untuk diketengahkan sebagai pemimpin yang boleh diharapkan oleh rakyat? Sebab itu terpilihnya Isa Samad ini, jelas kepada semua rakyat Malaysia khususnya para pengundi di Bagan Pinang yang Umno / BN sudah ketiadaan calon yang sesuai baik dari segi perangai, akhlak, tingkah laku, amanah, jujur serta zuhud untuk menjadi pemimpin!

Ibarat kata pepatah, "tidak ada rotan, akar pun berguna" ,tidak ada yang terbaik sangat-sangat didalam yang terbaik pun, ada yang terbaik dikalangan paling-paling tidak baik pun jadi lah....Den tak kisah....Iso Samad pun boleh....



Artikel ini dipetik dari blog 'Raikan Hasrat Anda' di http://ingeniur.blogspot.com

No comments: