Friday, October 2, 2009

ISU JALAN PINTAS BERA-JALAN KERATONG-BAHAU: MANA JANJI MENTERI DS ISMAIL SABRI UNTUK BERTINDAK?





Lima Keping gambar menjadi bukti bagaimana keadaan jalan pintas Bera-Bahau yang tidak boleh digunakan kepada kenderaan kecil sejak sekian lama.


BERA 01 OKTOBER 2009: Dimanakah ini? Untuk pengetahuan semua, ini adalah merupakan jalan pintas utama dari Bandar Bera ke Felda Triang 1 & 2, Felda Tembangau dan ke Perkampungan Orang Asli Pos Iskandar yang mana jalan ini sebenarnya boleh menghubungkan Bandar Bera / Kerayong ke Jalan Keratong - Kuantan.

Beginilah keadaannya yang sudah sekian lama berlaku tanpa sebarang tindakan oleh pihak berwajib seperti JKR atau juga daripada YB-YB Umno / BN sendiri. Jalan ini yang berada didalam Kawasan Dun Kemayan sudah bertukar beberapa kali wakil rakyatnya. Sudah lebih daripada 10 tahun jalan-jalan ini masih tidak berubah. Kenapa ianya tidak dibaiki dan diturap semula sekiranya sejak awal dikesan mengalami kerosakan?

Akibat masalah jalan pintas dari kawasan Felda Tembangau dan Pos Iskandar untuk ke Bera sekiranya ada wanita yang mahu bersalin, mereka kahi tidak mahu terpaksa jugalah melahirkan anak mereka hospital yang paling hampir dan mudah untuk kesana samada ke Bahau atau pun Kuala Pilah. Semuanya kerana gara-gara masalah jalan untuk ke Bera dan Temerloh amat teruk. Mmaka lahirlah anak yang berstatus Negeri Sembilan walaupun mereka ini tinggal dan memiliki ibubapanya orang Pahang!

Akibatnya secara tidak langsung telah menafikan hak seperti Biasiswa Yayasan Pahang dan lain-lain secara tidak 'sengaja' kepada anak-anak yang 'terpaksa' dilahirkan di kedua-dua hospital di Negeri Sembilan ini akibat 'kejahilan' pihak yang berwajib di Pahang ini mengambil tindakan dengan segera.

Untuk pengetahuan semua para pembaca, Parlimen Bera ini adalah merupakan kawasan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan Koperasi (KPDNHEPK) iaitu Dato Sri Ismail Sabri Yaakob yang juga bapa kepada penyanyi Dafi AF5. Mana janji-janji MP Bera tersebut untuk mengambil tindakan tersebut? Kenapa sukar sangat untuk bertindak? Apakah perlu menunggu setiap kali pilihanraya baru hendak bertindak?

Sama-sama kita fikirkan...

No comments: