Monday, June 21, 2010

TIMBALAN EXCO NEGERI: PAHANG PATUT IKUT KELANTAN & TERENGGANU

Tindakan Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS-Pakatan Rakyat semalam 20 Jun 2010 mengumumkan perlantikan 13 jawatan Timbalan Pengerusi Ahli Majlis Mesyuarat Kelantan (Timbalan EXCO Kelantan) bertujuan untuk membantu serta memperhalusi system pentadbiran di negeri tersebut adalah merupakan suatu langkah yang harus di puji dan diikuti di kebanyakan negeri termasuk di negeri-negeri Pakatan Rakyat yang lain.

Didalam hal ini, Negeri Kelantan adalah negeri kedua di Pantai Timur selepas Terengganu yang telah melaksanakan sistem mempunyai Timbalan EXCO negeri. Kerajaan Terengganu sudah melaksanakan perlantikan jawatan Timbalan EXCO sejak dua penggal lalu dan terus diamalkan sehingga kini.

Jawatan Timbalan EXCO ini bukan hanya sekadar berjawatan untuk membantu tugas-tugas EXCO yang semakin terbeban dengan kerja malahan ianya juga dapat mendekatkan lagi pimpinan utama negeri dengan rakyat di negeri tersebut.

Sebagaimana menurut Menteri Besar TG Dato Nik Aziz Nik Mat , tindakan ini juga akan melancarkan dan memudahkan lagi perkara yang bersangkut paut dengan kebajikan rakyat nanti.

Untuk makluman juga, kesemua jawatan Timbalan EXCO ini akan dibayar gaji dan mengangkat sumpah dihadapan Menteri Besar Kelantan serta perlu menandatangani surat lantikan ke jawatan tersebut sebagaimana amalan biasa sesuatu lantikan.

Justeru itu juga, Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera menggesa agar Kerajaan Negeri Pahang dibawah pimpinan UMNO-Barisan Nasional akan mengambil langkah yang sama untuk meringankan tugas-tugas EXCO yang sedia ada dengan mewujudkan jawatan Timbalan EXCO sebagaimana yang telah dilakukan oleh Negeri Terengganu dan yang terbaru oleh Negeri Kelantan.

KEADILAN Cabang Bera melihat sekiranya faktor kekangan kewangan yang hendak di jadikan asas oleh kerajaan Pahang untuk mengelak di adakan jawatan Timbalan EXCO tersebut sebagai penyebab utamanya, bagaimana pula dengan kemampuan Kelantan untuk mewujudkan jawatan ini walhal selama ini kerajaan BN selalu merendah-rendahkan kemampuan Kelantan yang dikatakan gagal untuk memacu ekonomi dan mencari sumber kewangan yang banyak?

Sudah tiba masanya Kerajaan Pahang pimpinan UMNO-BN mengikuti jejak langkah yang dibuat oleh dua negeri jiran Pantai Timurnya (Kelantan dan Terengganu) agar mewujudkan segera jawatan Timbalan EXCO apatah lagi Pahang adalah merupakan negeri yang terbesar di Semenanjung Malaysia sudah tentu amat memerlukannya bagi melicinkan perjalanan kerja EXCO-EXCO terbabit demi kepentingan pentadbiran kerajaan negeri serta kebajikan rakyat di negeri Pahang ini juga.



* Oleh: RIZAN HJ ALI
(Setiausaha KEADILAN Cabang Bera)

No comments: