Wednesday, December 3, 2008

KATA-KATA EMAS DATO' SERI WAN AZIZAH WAN ISMAIL

Salam pada semua,

Antara sedutan Ucapan Dasar Presiden, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail ketika di pembukaan Kongres Nasional PKR 2008 yang begitu menarik untuk di fahami oleh semua golongan rakyat Malaysia tentang aspirasi perjuangan parti ini. Sedutan yang saya petikkan ini begitu menarik perhatian dan amat mendalam maknanya serta mudah untuk difahami dan di hadzamkan. Antaranya ialah,

"KeADILan tertubuh hasil dari hasrat perjuangan dan doa rakyat yang inginkan perubahan dalam politik negara. Agenda kita adalah agenda rakyat. Gerakan kita adalah gerakan parti politik yang berlandaskan sistem demokrasi. Justeru kita tidak akan mampu mencapai kemajuan sekiranya kebebasan berfikir dan hak untuk mengemukan pandangan di nafikan..."

"Pelan ransangan RM 7 Billion yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan yang baru gagal memberi keyakinan kepada rakyat dan pelabur. Justeru tidak hairanlah berlaku pengucupan kepada kemasukan Pelaburan Langsung Asing (FDI) kedalam negara. Laporan terbaru United nations Conference on Trade and Development World Investment Reprt 2008, mendapati pengaliran keluar FDI secara besar-besaran mencecah RM 38 Billion pada tahun 2007"

"KeADILan menegaskan peralihan kuasa tersebut (dari Dato' Seri Abdullah Badawi kepada Dato' Seri Mohd Najib Abd Razak) tidak akan memberi sebarang perubahan positif kepada kerosakan sistem pentadbiran utama negara seperti Badan Kehakiman, Institusi Polis, Badan Pencegah Rasuah dan Institusi Parlimen"

"Meskipun terlalu besar halangan yang cuba dilakukan kerajaan Pusat, namun berkat iltizam yang kuat pimpinan, kita telah mampu melaksanakan sebahagian janji-janji kita kepada rakyat. Contohnya di Selangor ini, kita telah memberi bekalan air percuma kepada rakyat termasuk ahli-ahli UMNO, menitikberatkan pendidikan anak-anak Selangor, prihatin kepada golongan warga emas dan para ibu tunggal dan berbagai kemudahan lagi, semuanya tanpa mengambil kira ideologi politik sama sekali"


No comments: