Wednesday, December 24, 2008

KETUA BAHAGIAN BERA DI PPSMI 16/12/2008

Gambar Ketua Bahagian PKR Bera, Tn Hj Abas Awang

Pada 16 Disember 2008 yang lalu, Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Bera begitu berbangga apabila Ketua Bahagian Tn Hj Abas Awang telah dijemput untuk menghadiri sidang meja bulat bagi membincangkan tajuk “Perlaksanaan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)” baru-baru ini di Putrajaya International Convention Centre (PICC). Hampir 300 orang yang mewakili daripada pelbagai peringkat samada NGO, persatuan penulis serta badan politik diseluruh negara turut menyertainya.

Tn Hj Abas Awang yang juga Mantan Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan adalah seorang yang berpengalaman luas didalam dunia pendidikan selama 33 tahun. Persidangan meja bulat untuk PPSMI ini di pengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dato Dr Wee Ka Siong serta turut dihadiri oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Dato Alimuddin Mohd Dom.

Menurut Tn Hj Abas lagi, Amatlah malang apabila hanya 40% wakil-wakil daripada badan-badan yang mewakili orang melayu menentang PPSMI ini dengan pelbagai alasan manakala 60% pula menyokong agar PPSMI ini diteruskan. Manakala kaum cina yang dihadiri oleh pelbagai kumpulan serta parti-parti cina baik daripada parti kerajaan atau pembangkang sepakat untuk menolak secara total penggunaan PPSMI ini.

Beberapa rumusan dan alasan menurut Tn Hj Abas telah disepakati didalam menolak kenapa PPSMI tersebut tidak harus diteruskan antaranya ialah seperti berikut:

1) Untuk menegakkan sebagai Negara bangsa, identity sesebuah Negara boleh dikenali melalui penggunaan serta penguasaan bahasa yang utama terutamanya sebagaimana Indonesia, Thailand atau Jepun yang menekankan hanya penggunaan satu bahasa sahaja walaupun berbagai kaum yang ada didalam Negara tersebut.

2) Mengikut pandangan pakar-pakar bahasa, dengan penggunaan bahasa ibunda sahaja seseorang itu boleh menguasai bidang-bidang yang berasaskan ilmu teknikal dan ini telah dibuktikan dikebanyakan Negara yang maju itu sendiri seperti Jerman, Perancis dan sebagainya lagi.

3) Penggunaan PPSMI telah membesarkan lagi jurang diantara sekolah luar Bandar dan Bandar-bandar besar kerana pelajar-pelajar dikampung yang gagal untuk menguasai ilmu tersebut apatah lagi setelah PPSMI dijalankan.

Walaupun diakhir perbincangan meja bulat ini pihak Kementerian Pelajaran masih tidak mendapat keta putus melalui kenyataan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran tersebut tetapi sekurang-kurangnya pihak yang berkenaan perlu tahu betapa PPSMI ini sebenar-benarnya gagal.

No comments: