Wednesday, December 3, 2008

SUARA KERAMAT DR SYED HUSSIN ALI


Dr Syed Husin Ali, Timbalan Presiden PKR merupakan orang lama dalam politik. Kehidupan yang penuh ranjau didalam memperjuangkan hak-hak selaras dengan prinsip-prinsip demokrasi di negara ini membuatkan beliau sesungguhnya seorang yang 'hebat' di arus politik negara kita ini semenjak tahun 50an lagi. Berikut sedutan ucapan beliau ketika di perasmian Kongres Nasional Angkatan Muda Keadilan Malaysia 2008 yang berlangsung baru-baru ini.

"Saya percaya kerajaan PAKATAN tidak akan membalas dendam dengan mengarahkan mana-mana jabatan menurunkan bendera UMNO dan parti-parti sekutunya apabila mereka mengadakan perhimpunan tahunan. Saya yakin pimpinan kerajaan kita tidak berhati kecut seperti para pemimpin kerajaan tidak adil dan korup yang kita ganti"

"Untuk menaikkan suhu kepanasan suasana perkauman, mereka membangkitkan bermacam-macam isu. Di Pulau Pinang menimbulkan soal Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan kedudukan istimewa orang Melayu, dan di Perak pula mereka membesarkan soal kedaulatan raja-raja. Di Selangor pula misalnya, beberapa orang pemimpin UMNO dan media mereka membangkitkan isu ladang Babi. Walhal merekalah, semasa berkuasa dalam kerajaan, yang mula-mula meluluskan projek itu, dengan tujuan untuk membuka ruang serta peluang perniagaan serta keuntungan bagi kroni-kroni mereka"

"Mereka (pengundi) memberikan mesej agak jelas bahawa parti yang melaksanakan dasar, menjalankan kempen dan mengambil tindakan membela hak satu kaum sahaja dan menafikan hak kaum lain semakin tidak di terima"

"Fasal 5.10 dalam Perlembagaan KeADILan menegaskan, 'Berdasarkan prinsip keadilan, memastikan kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak digunakan khusus untuk menaikkan taraf sosio-ekonomi mereka yang miskin dan terbiar, serta pembelaan yang adil bagi golongan bukan Melayu dan bukan Bumiputra yang terbiar, demi mencapai kesaksamaan untuk perpaduan nasional"

"Sudah tentu kita mahukan kemudahan sosial dan layanan lebih baik dari segi undang-undang bagi rakyat biasa. Sudah tentu kita tidak ingin melihat mereka terus hidup dalam gobok buruk yang digelar 'haram' atau diasak beramai-ramai ke flet yang sempit tanpa kemudahan yang lebih berperikemanusiaan"

Dipetik dari Blog http://ingeniur.blogspot.com

No comments: