Wednesday, August 4, 2010

CABANG KEADILAN BUKAN PLATFORM UNTUK ‘BISNES’

Berhajat untuk menjadi ketua atau pemimpin nombor satu didalam sesebuah organisasi seperti pertubuhan belia, parti politik atau badan sukan dengan harapan boleh mengembangkan lagi ‘bisnes’ atau peluang perniagaannya kepada semua ahli dibawahnya adalah merupakan sesuatu yang ganjil didengarinya bukan?

Tetapi itulah antara trend terkini yang kedengaran apabila seseorang yang memiliki otak bisnes yang cukup ligat didalam mencari peluang secara tiba-tiba melihat cara ini adalah kaedah terbaru untuk memperluaskan perniagaannya.

Kita mengambil satu contoh yang cukup mudah didalam parti politik umpamanya, apa akan jadi seandainya seseorang itu berhajat sangat untuk mengetuai sesebuah bahagian, cabang atau pun kawasan dengan satu harapan untuk memperkukuhkan lagi perniagaannya secara pengembangan rangkaian bisnesnya kepada ahli-ahli bawahan di bahagian, cabang atau kawasan yang terbabit tersebut?

Mungkin didalam UMNO-BN, perkara seperti ini adalah biasa apatah lagi setiap mereka yang memperolehi jawatan didalam parti waima di peringkat cawangan sekali pun pasti akan berusaha memperolehi peluang perniagaan yang pasti cukup besar dan begitu lumayan pulangannya.

Itu kalau di peringkat cawangan UMNO-BN, bagaimana pula sekiranya seseorang itu menjadi ketua parti di peringkat bahagian? Sudah semestinya peluang yang lumayan ini akan ‘melimpah ruah’ masuk ke dalam poket ketua tersebut bukan? Itu hanyalah cebisan kisah yang berlaku didalam UMNO-BN.

Oleh itu janganlah ada usaha untuk menjadikan parti politik pembangkang seperti KEADILAN di sesebuah cabang sebagai platform untuk mencari rakan perniagaan serta membentuk jaringan ekonomi disamping mempromosi dan mengembangkan lagi perniagaan yang diusahakannya walaupun kecil.

KEADILAN kini dilihat menjadi harapan rakyat yang semakin berminat untuk menyertai parti ini, oleh itu janganlah menjadi seumpama ada ‘udang disebalik batu’ oleh sesetengah mereka yang berminat untuk menjadi ketua cabang demi memperluaskan lagi ‘empayar perniagaannya’ kepada ahli-ahli yang berada didalam cabangnya itu.

Kita tidak menghalang seseorang ketua cabang itu untuk berusaha keras memperluaskan perniagaannya tetapi gunakanlah saluran yang ada ini untuk bersama-sama meningkatkan tahap kewangan parti di peringkat cabang dan bukannya berniat untuk menjadi ketua cabang bagi memperluaskan empayar perniagaannya berkonsepkan seumpama sistem MLM pula!




* Atikel ini adalah pandangan bebas yang di hantar oleh seorang pendokong KEADILAN Bera sejak tahun 1999 lagi untuk bacaan semua pembaca blog ini sebagai panduan menjelang pemilihan parti selepas raya nanti.

No comments: