Thursday, August 26, 2010

UNDI TERUS BUKTIKAN KEADILAN UTAMAKAN KETELUSAN DALAM PEMILIHAN PARTI

PETALING JAYA 26 OGOS 2010:

Pendekatan undi terus hampir 500,000 ahli yang diambil oleh Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) dalam pemilihan parti yang bakal diadakan lewat tahun mencerminkan ketelusan pucuk pimpinan tertinggi.

Pengerusi Biro Antarabangsa KEADILAN, Mustaffa Kamil Ayub berkata pendekatan baru ini membuka peluang kepada semua ahli untuk memilih pemimpin pilihan mereka berbeza dengan praktis biasa di mana hanya beberapa wakil sahaja daripada setiap cabang akan hadir untuk pemilihan dan hanya mereka yang hadir boleh mengundi.

"Sistem undi terus akan membuka pelbagai ruang baru kerana dapat mengelakkan banyak permasalahan yang biasa berlaku dalam pemilihan mana-mana parti seperti politik wang, pemilihan 'favouritism' dan sebagainya,' jelas Mustaffa kepada Suara Keadilan ketika ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran Akademi KEADILAN di Taman Paramount Selasa lalu.

Beliau menegaskan bagi memastikan sistem ini berjalan lancar semua pihak yang terlibat perlulah bekerjasama daripada pucuk pimpinan parti hinggalah ke ahli diperingkat akar umbi yang layak mengundi.

"Semua ahli yang berdaftar dengan KEADILAN berhak mengundi untuk memilih pucuk pimpinan dan ini termasuk pemilihan Presiden, Timbalan Presiden dan kesemua ahli majlis pimpinan pusat.

"Ini merupakan satu langkah yang amat berani daripada pucuk pimpinan parti kerana dengan cara ini tiada lagi pemilihan dalaman atau pemilihan untuk mengisi jawatan tetapi undi akan diberikan kepada calon yang dilihat layak untuk sesuatu jawatan oleh ahli," jelas beliau lagi.

Mustaffa yang juga Pengarah Biro Latihan & Gerakkerja Jentera Parti menerangkan bagi memastikan sistem baru ini berjalan lancar, parti telah mengeluarkan Kod Etika untuk calon yang menjelaskan dengan terperinci skop kempen yang boleh dibuat oleh calon dan apa yang ditegah.

"Antara perkara yang tidak boleh digunakan oleh calon ialah dengan menyatakan calon mendapat sokongan daripada mana-mana tokoh politik dalam parti, secara langsung mahupun tidak langsung," kata beliau.

Tambahnya, Kod Etika akan memastikan kesemua calon akan bertanding menggunakan kelebihan yang ada pada diri sendiri dan sumbangan kepada parti dan cara ini memberikan satu platform pertandingan yang adil kepada semua calon.

Mustaffa juga berkata pemilihan berdasarkan sistem undi terus hanya akan berjaya jika semua ahli yang layak mengundi keluar melaksanakan tanggungjawab mereka mengundi calon pilihan masing-masing.

Jelas beliau, dalam Mesyuarat Agung Tahunan Cabang tahun lalu hanya kira-kira 10 peratus sahaja ahli yang keluar mengundi di cabang masing-masing dan jumlah ini jauh daripada mencukupi bagi memastikan pemilihan yang adil.

"Cabaran terbesar ialah memastikan semua ahli keluar mengundi dan untuk itu, kesemua jentera cabang dan ranting perlulah bekerjasama menyebarkan maklumat dan mendidik ahli berkenaan kepentingan pemilihan kali ini dan memastikan ahli sedar bahawa setiap undi mereka amat penting.

"Jika KEADILAN dapat membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa sistem undi terus boleh dilaksanakan dengan adil dan telus saya percaya rakan dalam Pakatan Rakyat - PAS dan DAP - pasti dapat menerima dan menggunakan sistem ini," ujar beliau.


* Sumber http://Suara-Keadilan.com

2 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA