Wednesday, February 25, 2009

MANTAN ADUN BN GUAI (2004-2008) DI CERAMAH PKR BERA!

Gambar 1) Ybhg Tn Hj Hamzah Ibrahim, Mantan Adun BN Kawasan Guai (penggal 2004-2008) turut sama berada di pentas ceramah Pakatan Rakyat.

Gambar 2) Dato Fauzi Abd Rahman sedang menyampaikan ucapannya pada malam itu.
Gambar 3) Barisan penceramah pada malam itu, dari kiri Tn Hj Abas Awang (Ketua Bahagian PKR Bera), Tn Hj Hamzah (Mantan Adun BN 2004-2008 Guai), YB Leong Ngah-Ngah (Adun DAP Triang), Dato'Fauzi (Pengerusi PKR Pahang), Ust Sulaiman Mohamad (YDP Pas Bera) dan Dr Mohd Nur Manuty (Ahli MPT PKR)


FELDA TRIANG 3, BERA 21/02/2009:

Hampir 500 orang penduduk setempat menghadiri majlis ceramah umum 'Isu politik terkini negara' yang diadakan di Markas Pas Triang 3, anjuran PKR dengan kerjasama Pas cawangan Triang 3.
Majlis ceramah umum ini dihadiri oleh Dr Mohd Nur Manuty (Ahli MPT PKR), Dato fauzi Abd Rahman (Pengerusi PKR Negeri Pahang), YB Leong Ngah-Ngah (Adun Triang / AJK DAP Kebangsaan), Ustaz Sulaiman Mohamad (YDP Pas Bera) dan juga Ketua PKR Bahagian Bera, Tn Hj Abas Awang. Majlis pada malam itu juga turut di serikan dengan kehadiran YBhg Tn Hj Hamzah Ibrahim, mantan ADUN BN Kawasan Guai (penggal 2004-2008) yang lalu untuk bersama-sama berada di pentas ceramah PKR pada malam itu.

Majlis ceramah tersebut di pengerusikan oleh Sdr Rizan yang juga merupakan Setiausaha PKR Bera telah memulakan 'pengenalan secara umum' apa isu politik terkini sebelum ianya disampaikan oleh barisan penceramah pada malam itu dengan membangkitkan antara lainnya ialah isu panas kini seperti isu kerajaan PR Perak di ceroboh secara haram oleh kerajaan BN di Perak. Beliau juga mengaitkan isu-isu PPSMI, isu penderhakaan Umno serta juga kesungguhan Pakatan Rakyat (PR) didalam menghadapi semua isu ini.

Banyak isu yang dikupaskan oleh barisan penceramah pada malam itu antara lainnya, Dr Mohd Nur Manuty sendiri mengulas isu PPSMI. Isu negeri Perak juga banyak disentuhnya tentang apa yang dilakukan oleh BN di Perak.
Dato Fauzi juga mengaitkan isu yang sama juga berkaitan penderhakaan Umno lagi dahsyat sejak 1983 lagi. Beliau yang juga mantan MP Umno Kuantan suatu ketika dahulu amat tahu apa yang dilakukan oleh Umno pada ketika itu. YB Leong Ngah-Ngah pula membangkitkan soal keserasian antara komponen parti didalam PR yang kini semakin disegani. Beliau juga berharap agar PR dapat menawan semua kerusi Dun dan Parlimen di Bera ini dan seterusnya dapat menawan Pahang di PRU 13 nanti.
Ustaz Sulaiman pula menceritakan bagaimana Umno yang suatu ketika dahulu lah yang menggelapkan tulisan jawi dan kini mula hendak menggelapkan sama peranan bahasa melayu kepada orang melayu terutamanya apabila PPSMI dilaksanakan. Tn Hj Abas Awang pula selaku mantan Pengarah Pelajaran Wilayah Persekutuan turut menceritakan berkaitan PPSMI tersebut serta peranan Menteri Pelajaran, Dato Sri Hishamuddin Tun Hussein sendiri terhadap isu ini amat mendukacitakan kita semua.

Ceramah ini yang berakhir pada jam 11.45 malam didalam keadaan aman, damai dan tenang turut diberi kerjasama polis dari IPD Bera yang hadir untuk memantau perjalanan program serta turut diberi liputi meluas oleh akhbar-akhbar China Press, Nanyang Siang Pau serta Sinar Harian pada malam tersebut.

No comments: