Friday, January 1, 2010

TIRAI HARI PERTAMA 2010 : HARGA GULA NAIK!

Tirai hari pertama 01 Januari 2010 di dengan berita kenaikan harga gula sebanyak 20 sen sekilo. Mungkin di kalangan orang besar-besar seperti Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan YB Dato Sri Ismail Sabri Yaakob 20 sen itu hanyalah kecil sahaja di mata beliau tetapi teramat besar sebenarnya kepada peniaga-peniaga kecil dan pengguna terutamanya yang berpendapatan rendah.

"Harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak mulai 12 tengah malam ini"

Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Mohd Zain Mohd Dom berkata, ia berikutan kenaikan harga gula mentah dunia.

Memang kita akui dengan bergantung harap kepada dunia luar terhadap salah satu keperluan utama didalam kehidupan kita seharian seperti gula ini, sudah pasti mahu atau tidak kita terpaksa juga akur.

Tetapi bagaimana pula pihak kerajaan melihat perkara ini dari sudut kegunaan rakya tempatan? Seharusnya kerajaan perlu mengambil langkah yang kehadapan didalam mengelakkan perkara ini berlaku.

Kita tidak faham kerana dengan apa yang diketahui ialah kita mempunyai ladang penanaman tebu untuk tujuan pembuatan gula ini begitu besar di utara tanahair tetapi kenapa ianya tetap berlaku?

Apakah langkah kerajaan memberi kepada seseoang individu seperti AP didalam mengawal pengeluaran gula ini juga turut dijadikan faktor kepada kenaikan harga 20 sen ini?

Kerajaan seharusnya mengawal harga ini dengan menggunakan segala yang bekaitan dengan kerajaan seperti agensi Felda atau sebagainya untuk 'menguruskan' secara terus pengeluaran gula termasuk juga memiliki tanaman tebu sendiri sejak awal.

Satu perkara yang dibimbangi kini ialah kesan kenaikan harga gula ini sudah pasti akan 'mengheret' kenaikan harga yang lain juga seperti penyediaan minuman atau pun kuih muih yang berasaskan gula sebagai penggunaan utamanya.

Akhirnya yang tetap menjadi mangsa adalah kita...kita sebagai rakyat bawahan jugalah yang dijadikan mangsa yang sebenar akibat 'permainan' gila ini.

No comments: