Saturday, July 31, 2010

BONGGOL JALAN DIPERLUKAN DI HADAPAN SK KERAYONG



Gambar jalan utama Bera-Temerloh yang diambil di hadapan SK Kerayong (sebelah kanan) & SMK Sri Bera (sebelah kiri).

BANDAR BERA, 31 JULAI 2010:

Pihak berwajib seperti Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Majlis Daerah Bera (MDB) disarankan agar dapat membina segera beberapa buah bonggol di laluan utama Temerloh-Bera di hadapan Sekolah Kebangsaan Kerayong dan juga Sekolah Menengah Sri Bera.

Langkah ini adalah bertujuan untuk menghalang daripada pemandu kenderaan secara melulu dan laju ketika melalui jalan tersebut. Kejadian beberapa kemalangan yang berlaku sebelum ini disepanjang hadapan kedua sekolah tersebut haruslah dipandang serius.

Pihak berwajib seharusnya memikirkan langkah ini secara positif bagi mencegah kemungkinan yang lebih teruk lagi daripada berlaku apatah lagi kawasan tersebut agak sibuk dengan pelajar-pelajar sekolah terutamanya ketika diwaktu pagi dan tengahari persekolahan.

Pada pandangan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera, pembinaan bonggol di sesebuah laluan utama ini bukanlah sesuatu yang luar biasa atau pun pelik kerana keadaan ini telah lama dipraktikkan di Selayang, Rawang, Kajang, Kuala Langat serta di hadapan sekitar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di tengah bandaraya Kuala Lumpur juga telah lama di pasand bonggol-bonggol tersebut bagi mengelak daripada pemandu memecut kenderaan tanpa kawalan serta membahayakan orang ramai.

No comments: