Wednesday, July 14, 2010

JAWATANKUASA KHAS RASUAH SERAH LAPORAN

KUALA LUMPUR:

Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah mengemukakan laporan mengenai operasi tahun pertama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kepada Dewan Rakyat dan Dewan Negara hari ini.

Perkara itu dimaklumkan Pengerusinya, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad dalam satu sidang media di lobi Parlimen hari ini.

"Pada hari ini laporan jawatankuasa mengenai rasuah dikemukakan kepada kedua-dua dewan. Ini merupakan satu sejarah sejak SPRM ditubuhkan pada Januari 2009 dan telah menjalankan tugas selama setahun," katanya.

Menurutnya, jawatankuasa yang dianggotai beberapa wakil dari Barisan Nasional, PAS, PKR, DAP itu telah bermesyuarat sebanyak enam kali sebelum menghasilkan laporan yang dikemukakan itu.

"Laporan SPRM dikemukakan kepada kami pada 26 April 2010 dan kita telah bermesyuarat sebanyak 6 kali dan hasilnya, laporan diserah kepada Perdana Menteri dan kepada dewan untuk pengetahuan umum," katanya.

Jawatankuasa itu ujarnya, melihat prestasi SPRM boleh ditingkatkan jika semua pihak memberikankerjasama kepada mereka untuk menjalankan tugas.

"Berdasarkan laporan dan penjelasan daripada SPRM, kami mendapati pencapaian SPRM pada 2009 boleh dipertingkatkan," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, laporan berkenaan boleh disentuh dan dibahaskan oleh ahli Parlimen di Dewan Rakyat.

PAS diwakili ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub dalam menganggotai jawatankuasa berkenaan, PKR diwakili Senator Zambri Yusuf, manakala Tan Seng Giaw mewakili DAP.

Minggu lepas, Ketua Whip DAP, Lim Kit Siang mencabar jawatankuasa berkenaan membentangkan laporannya.

Menurut Akta SPRM, jawatankuasa khas itu mengemukakan laporan tahunannya kepada perdana menteri yang kemudian akan membentangnya di Dewan Rakyat.


* Sumber http://harakahdaily.net

No comments: