Tuesday, December 8, 2009

POS ISKANDAR: SUATU PERMULAAN YANG CEMERLANG PKR BERA!

Antara penduduk serta ahli-ahli PKR Ranting Pos Iskandar yang bergambar bersama dengan pimpinan PKR Bera sebaik sahaja selesai program tersebut.

Kepimpinan utama Bera yang turut hadir seperti dari kiri Sdr Muthusamy, Sdr Sarawanan, Tn Hj Abas Awang, Sdr Bob Manolan, Sdr Rizan dan juga Tn Hj Suhaimi Said selaku Pengerusi Biro Hal Ehwal Orang Asal Pahang.

Antara penduduk yang hadir di program penubuhan Ranting PKR Pos Iskandar itu

Sdr Bob Manolan selaku pengerusi majlis di majlis tersebut.

Tn Hj Suhaimi Said selaku Pengerusi Biro Hal Ehwal Orang Asal Pahang turut bersama menyampaikan taklimat penerangan di program tersebut.

Tn Hj Abas Awang sedang menyampaikan sumbangan hamper kepada salah seorang pemenang cabutan bertuah.

Jamuan makan yang disediakan oleh PKR Bera kepada penduduk sebaik sahaja selesai penubuhan Ranting PKR Pos Iskandar.

Antara ragam penduduk d Pos Iskandar yang sedang memilih pakaian 'bundle' yang telah disumbanglan oleh PKR Bera


BANDAR BERA 06 DISEMBER 2009:

Kira-kira 200 orang penduduk di Pos Iskandar yang juga salah satu perkampungan orang asal (Orang asli) terbesar di daerah Bera ini berkumpul meraikan kehadiran rombongan pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Bera bagi mendengar taklimat yang disampaikan oleh pimpinan PKR ini.

Rombongan PKR Bera ini di ketuai oleh Ketua Cabang Tn Hj Abas Awang, Sdr Hamzah Bawa (Timbalan), Sdr Amir Abd Aziz (Naib 1), Sdr Muthusamy (Naib 2), Sdr Rizan (Setiausaha Cabang), Sdr Bob Manolan (Ketua AMK Bera) dan Sdr Sarawanan (Timbalan Ketua AMK Bera merangkap Exco AMK Pusat), dan Sdr Amin Yusof (AJK PKR Bera).

Turut hadir di program ini ialah Tn Hj Suhaimi Said (Ketua Cabang PKR Kuala Krau) iaitu Pengerusi Biro Hal Ehwal Orang Asal Pahang yang juga Pengerusi Biro Hal Ehwal Felda PKR Pusat dengan diiringi oleh Setiausaha AMK Bera Sdr Zarizan dan Sdr Jemadi (AJK PKR Bera) sambil diiringi Sdr Romani Mohamad yang juga AJK PKR Bera.

Disamping taklimat serta ceramah dan penerangan ringkas yang disampaikan oleh beberapa orang pimpinan PKR seperti Sdr Sarawanan, Tn Hj Abas Awang serta juga Tn Hj Suhaimi sendiri, program ini juga bertujuan untuk memperkenalkan pimpinan PKR Bera khususnya kepada masyarakat orang asal khususnya di Pos Iskandar ini didalam persiapan menghadapi pilihanraya umum yang akan datang.

Program ini yang di pengerusikan sendiri oleh Sdr Bob Manolan yang juga seorang berketurunan orang asal dan berpendidikan tinggi banyak menyampaikan isu-isu terkini dengan baik apatah lagi diselangi dengan bahasa loghat orang asli sudah pasti ammpu menarik minat masyarakat tersebut untuk mendengarnya.

Program ini juga bertujuan untuk menubuhkan ranting PKR Pos Iskandar yang akhirnya penduduk disini sepakat memilih Sdr Romani Mohamad sebagai Ketua Ranting PKR Pos Iskandar. Selain itu seramai 12 orang penduduk disini turut dipilih untuk bersama menerajui ranting yang baru ini.

Para penduduk yang hadir juga turut dimeriahkan dengan cabutan bertuah hamper yang telah disampaikan oleh Tn Hj Abas serta Tn Hj Suhaimi Said. Sebelum mengakhiri program ini, sebanyak 12 bungkusan pakaian ‘Bundle’ yang berisikan pakaian terbaru dan terpakai merangkumi pakaian kanak-kanak dan orang dewasa wanita dan lelaki di dermakan disini.

Disamping pakaian ‘bundle’, barangan terpakai seperti kasut kulit wanita dan lelaki serta beg-beg tangan kulit juga turut di sumbangkan kepada penduduk orang asal ini.

Menurut Setiausaha PKR Cabang Bera, Sdr Rizan yang juga Ketua penyelaras Sumbangan Pakaian ‘Bundle’ dan barangan terpakai lain antara lain berkata;

“Pakaian bundle dan barangan terpakai ini diperolehi secara terus dari pembekal di beberapa tempat seperti dari Gombak, Cheras , Kelang, Kuala Terengganu serta beberapa tempat lain lagi, yang turut bersimpati dan menyokong penuh pergerakan parti kita”

“Di samping itu juga kesudian beberapa pembekal bundle ini menjadikan diri saya sebagai penyelaras pusat sumbangan pakaian atau ‘One Stop Centre’ untuk pengagihan pakaian bundle serta barangan terpakai ini merupakan satu penghormatan kepada saya sendiri oleh mereka”

“Sehingga kini saya turut dihubungi oleh beberapa pembekal yang lain yang turut untuk menyumbang pakaian terpakai bagi kegunaan kepada orang yang memerlukan selepas ini”

Beliau yang juga Setiausaha Biro Penerangan PKR Pahang menyeru kepada cabang-cabang PKR di Pahang ini sekiranya memerlukan sumbangan pakaian bundle ini agar menghubungi beliau untuk bekalan tersebut.

Program yang sangat berjaya di Pos Iskandar itu berakhir dengan jamuan yang telah dibawa secara khusus oleh pimpinan PKR Bera dari Kerayong untuk santapan penduduk Pos Iskandar tersebut. Dengan penubuhan ranting terbaru ini maka jumlah keseluruhan ranting-ranting PKR Bera telah meningkat kepada enam Ranting.

PKR Bera sebelum ini telah mempunyai lima ranting iaitu, Ranting Kerayong, Ranting Tementi, Ranting Triang 3, Ranting Triang 1 dan Ranting Tembangau. Semoga diharapkan permulaan ini akan menjadi titik tolak kepada penerimaan awal masyarakat orang asal terhadap PKR khususnya menjelang pilihanraya umum yang akan datang.

No comments: