Monday, April 5, 2010

11 TAHUN KEADILAN MEMIKUL AMANAH AGENDA REFORMASI

SHAH ALAM 4 APRIL 2010:

Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat, YB Tian Chua menganggap detik 4 April merupakan tarikh keramat kepada gerakan rakyat yang mahukan perubahan politik berlaku dalam sistem demokrasi di Malaysia.

"Saya sebut tarikh ini sebagai tarikh keramat menandakan kebangkitan perjuangan rakyat pelbagai kaum di negara ini. Ia merupakan permulaan kesedaran mengenai sistem demokrasi di negara kita. Penubuhan PKR lebih 10 dekad lalu juga merupakan satu permulaan momentum yang akhirnya membawa kepada tsunami politik pada 8 Mac 2008," kata Tian.

Menurutnya, beliau menghargai jasa dan perjuangan aktivis parti terdahulu yang telah banyak berkorban masa dan tenaga untuk memastikan parti itu kukuh sehingga kini.

"Pengorbanan ahli parti yang memulakan gerakan ini memikul tanggungjawab sangat sukar di mana rakyat pada masa itu masih belum yakin terhadap gerakan pembaharuan dan perjuangan ini merupakan satu proses yang panjang. Pengorbanan aktivis veteran telah membawa hasil kepada perubahan struktur politik di negara kita.

"Kewujudan PKR merupakan gabungan tenaga dari segenap kelompok masyarkaat dan pelbagai latar belakang seperti ahli akademik, ahli politik, aktivis sosial dari NGO dan kesatuan pekerja. Mereka telah gabungkan pemikiran lama dan menyuarakan kritikan terhadap sistem pentadbiran yang lama,"

Tian Chua yang juga Ahli Parlimen Batu berkata beliau berharap PKR akan terus bergerak maju dan menjadi sebuah parti yang kuat untuk memikul amanah oleh rakyat yang mahu melihat kemunculan politik baru di negara ini yang berpaksi kepada amalan ssitem demokrasi dan keadilan.

"Kita berharap parti ini akan maju terus ke depan dan kekal sebagai sebuah parti dominan dalam arus politik tanahair untuk membawa perubahan total dalam sistem politik yang musnah angkara rejim BN,"katanya.



* Artikel ini dipetik dari http://Suara-Keadilan.com

No comments: