Tuesday, April 27, 2010

PENOLAKAN PENGUNDI CINA, BN SUKAR DI SIBU

KUALA LUMPUR, 27 APRIL 2010 :

Barisan Nasional (BN) kini sangat bimbang menghadapi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Sibu ekoran penolakan besar pengundi Cina terhadap mereka seperti ditunjukkan dalam PRK Hulu Selangor pada 25 April lalu.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) berkata, BN akan menghadapi laluan sukar apabila majoriti masyarakat Sibu adalah dari kaum itu.

"Jika sentimen di Semenanjung sama dengan Sarawak, BN akan sukar di Sibu," katanya yang juga bekas Pengarah Pilihan raya PAS Pusat dalam sidang medianya di sini.

Pada PRK Hulu Selangor Ahad lalu, lebih 70 peratus pengundi Cina memberikan undi kepada PKR.

Zaid telah berjaya meningkatkan enam kali ganda undinya di DUN Kuala Kubu, iaitu kawasan pengundi Cina, berbanding PRU 2008 lalu.

Di Sibu, lebih 60 peratus pengundinya adalah Cina. Dengan sentimen penolakan ini, ianya merisaukan pemimpin BN.

Pengerusi Perkasa, sayap ekstrem Umno, Datuk Ibrahim Ali menyifatkan pengundi Cina sebagai 'tidak sedar diri' apabila menolak BN.

Beliau mahu masyarakat Cina dihukum dengan menyekat sebarang peruntukan pembangunan ke kawasan mereka.

"Cuma yang saya tidak pasti di Sibu, calon Cina BN akan lawan calon Cina Pakatan Rakyat. Jadi saya rasa ia satu pertembungan sengit," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Pakatan Rakyat dijangka akan mengumumkan calonnya daripada DAP bagi PRK itu pada satu majlis makan malam, hari ini.

Anggota Parlimen Sibu, Sarawak yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Robert Lau meninggal dunia 9 April lalu akibat barah.

Lau, 68, dari parti SUPP, salah satu komponen BN, memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 3,235 undi menewaskan dua calon Pakatan Rakyat dalam pilihan raya lalu iaitu calon DAP Wong Ho Leng dan calon PKR Lim Chin Chuang.

Kematiannya membawa kepada satu lagi pilihan raya kecil iaitu yang kesebelas selepas pilihan raya umum 2008.


* Artikel ini di petik dari http://harakahdaily.net

No comments: