Thursday, July 1, 2010

HAL DALAM KEADILAN, UMNO PULAK YANG TERLEBIH 'SAWAN'


Keputusan pimpinan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) yang melakukan sedikit perubahan pada Pengerusi MPN KEADILAN Selangor dan Wilayah Persekutuan kelmarin telah menimbulkan berbagai reaksi terutamanya kepada pimpinan UMNO khususnya.

Dengan Azmin Ali di beri tanggungjawab kembali untuk mengetuai MPN Selangor dan Dato Zaid Ibrahim pula diamanahkan sebagai Pengerusi MPN Wilayah Persekutuan yang baru. Didalam masa yang sama TS Khalid Ibrahim yang juga Menteri Besar Selangor (mantan Pengerusi MPN Selangor sebelum ini) di pertanggungjawabkan untuk mengukuhkan lagi ekonomi dan pentadbiran kerajaan Selangor.

Keputusan ini dilihat begitu baik untuk mengukuhkan kedudukan parti terutamanya di dua kawasan utama di Lembah Kelang apatah lagi ianya juga adalah dimana kekuatan KEADILAN tertumpu disini selain daripada Pulau Pinang.

Namun begitu, keputusan yang melantik Azmin kembali untuk menjadi Pengerusi MPN Selangor telah mengundangkan reaksi yang berbeza apabila pimpinan UMNO samada di peringkat negeri Selangor ataupun Pusat melihat ianya seolah-olah sebagai tapak untuk dan ‘laluan’ kepada Azmin untuk beliau menjawat jawatan MB Selangor pada suatu masa kelak.

Hampir kesemua pimpinan UMNO kelihatan ‘tidak bersetuju’ terhadap keputusan KEADILAN yang dikatakan mereka meminggir TS Khalid Ibrahim. Kata mereka lagi ianya kelihatan seolah KEADILAN tidak berlaku adil terhadap Khalid tetapi lebih mengutamakan ‘anak emas’ nya Azmin Ali didalam semua perkara.

Kita sebenarnya merasa pelik dan hairan kerana apa yang pimpinan KEADILAN lakukan untuk memperkuatkan pentadbiran kerajaan negeri Selangor serta memperkuatkan parti juga telah di bangkang habis-habisan oleh UMNO.

Seolah-olah pertukaran jawatan ini telah menyebabkan pentadbiran negeri menjadi kucar kacir serta tiada hala tuju dilihatnya. UMNO dilihat seperti kepanasan apabila berterusan membangkitkan isu dua ‘kapten’ didalam sesuatu negeri boleh merencatkan segala perancangan kerajaan negeri.

Isunya sekarang ialah apakah tindakan ini salah menurut perlembagaan negeri dan persekutuan? Tidak menjadi kemestian seseorang Menteri Besar mestilah juga Pengerusi Perhubungan sesebuah parti politik di sesuatu negeri.

Justeru itu didalam hal ini, apakah tindakan kerajaan negeri Terengganu yang mempunyai Menteri Besarnya bernama Dato Ahmad Said juga salah dan adakah boleh di katakan juga sebagai mempunyai 2 ‘kapten’ dalam negeri tersebut kerana sebagaimana di ketahui umum Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu sekarang ialah Dato Sri Hishamuddin Tun Hussein (Naib Presiden UMNO) dan sudah semestinya bukan Dato Ahmad Said sebagaimana kebiasaan tradisi yang UMNO lakukan di negeri-negeri dibawah pimpinannya MB itu Pengerusi UMNO Negeri!



* Sumber http://ingeniur.blogspot.com

No comments: