Wednesday, July 7, 2010

PAHANG MASIH TIADA BANGUNAN PERPUSTAKAAN AWAM NEGERI YANG BARU?

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera cukup terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Perbadanan Perpustakaan Pahang Farizah Jaafar semalam apabila memberitahu perpustakaan negeri yang sedia ada tidak boleh diiktirafkan sebagai perpustakaan (dalam gambar diatas) kerana kedhaifan yang teramat sangat serta serba serbi ketinggalan zaman! (Sila rujuk petikan Utusan Malaysia 06 Julai 2010 di bawah).

Dakwa beliau lagi, lebih memalukan lagi apabila semua negeri di Malaysia telah mempunyai perpustakaan yang serba canggih dan besar seperti mana negeri jirannya Terengganu, Johor, Selangor dan sebagainya. Perkara ini diakui sendiri oleh mereka yang pernah berkunjung ke negeri-negeri tersebut.

Kita sendiri pun tidak memahami kenapa sehingga kini Pahang tidak mampu untuk membina perpustakaan sehebat negeri lain sedangkan Pahang adalah antara negeri yang dikuasai BN yang ‘pandai’ menguruskan kewangannya sendiri berbanding di negeri-negeri Pakatan Rakyat yang lain.

Justeru itu KEADILAN Cabang Bera mempersoalkan apakah tiada inisiatif untuk kerajaan Pahang membina satu bangunan baru perpustakaan negeri untuk menggantikan yang lama yang begitu tersorok dan amat daif.

Perpustakaan merupakan tempat untuk rakyat mencari ilmu serta menjadikannya tempat untuk membuat rujukan. Oleh itu suasana perpustakaan yang baik serta ceria sudah pasti akan menarik minat orang ramai untuk hadir ke situ.

Macamana untuk menarik sokongan masyarakat agar berminat untuk membaca sebagaimana kempen minat membaca yang dijalankan oleh kerajaan Pusat sebelum ini sekiranya kerajaan Pahang pimpinan UMNO-BN sendiri tiada hasrat untuk menarik minat rakyat negerinya sendiri?


PAHANG MASIH TIADA PERPUSTAKAAN NEGERI
Utusan Malaysia 6 Julai 2010


KUANTAN 5 Julai
- Pahang merupakan satu-satunya negeri di Malaysia yang masih belum mempunyai perpustakaan awam negeri yang serba moden.

Pengarah Perbadanan Perpustakaan Pahang, Farizah Jaafar berkata, perpustakaan awam yang terdapat di bandar ini tidak boleh diiktiraf sebagai perpustakaan negeri berikutan keadaan fizikalnya yang ketinggalan zaman.

Menurut beliau, pihaknya difahamkan hampir semua negeri termasuk Sabah dan Sarawak mempunyai perpustakaan awam negeri masing-masing.

"Malah ada negeri bakal mempunyai dua perpustakaan walaupun perpustakaan sedia ada masih elok dan moden," katanya.
(Perpustakaan Negeri Johor Darul Takzim).
Beliau berkata demikian selepas majlis perasmian Seminar Pembangunan Komunikasi Teknologi Maklumat (ICT) Dalam Komuniti: Fungsi dan Peranan Perpustakaan di Kompleks Dagangan Mahkota di Bandar Indera Mahkota di sini hari ini.

(Perpustakaan Negeri Terengganu Darul Iman).
Seminar itu dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob. Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin dan Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia PNM), Datuk Raslin Abu Bakar serta Timbalan Pengerusi Perbadanan Perpustakaan Pahang, Datuk Shahaniza Shamsuddin.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0706&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_08.htm

No comments: